Norske markedsdirektører blir mer strategiske

CMO Survey 2019

2019-01-30

CMO-ene er mer strategisk plassert i sin virksomhet enn tidligere, samtidig som tillit til rapportering fra mediekanalene er lav. Det viser årets norske CMO-undersøkelse.

I tillegg til det tradisjonelle ansvaret CMO-ene har for markedsføring, annonsering og branding, oppgir flere CMO-er i det norske utvalget å ha fått et mer direkte ansvar for salg, både til nye og eksisterende kunder.

Videre rapporterer CMO-ene at de i større grad enn før har regelmessig kontakt med toppledelsen. Både i 2017 og 2018 gjaldt dette rett over halvparten av respondentene, mens 62 prosent oppgir å delta i toppledelsen i 2019. Gjennomsnittlig møter CMO-ene sin toppsjef hver 15. dag, mot hver 20. dag for to år siden.

Mens CMO-ene antyder en sterk økning i investeringer og bruk av CRM- og markedsautomatiseringsløsninger, oppgir færre å bruke ressurser på annonsekjøpsløsninger og publiseringsløsninger. Kanskje er de fornøyd med dagens løsninger, kanskje har det falt på prioriteringslisten til forskjell fra CRM og markedsautomatisering.

Stoler ikke på rapportering
CMO-enes tillit til rapportering fra mediekanalene er gjennomgående lav. De stoler mest på rapportering fra søkemotorer, og minst på rapportering fra internasjonale mediekanaler og andre typer innholdskanaler. Det er faktisk ingen av CMO-ene i utvalget som hadde tillit til rapportering fra internasjonale mediekanaler.

De norske mediekanalene har høyere tillit enn de internasjonale, men ikke høyere enn rapportering fra sosiale medier. Mediekanalene vil over tid ha problemer med å leve med et såpass lavt tillitsnivå hos CMO-ene.

Last ned hele CMO Survey via skjemaet på denne siden.

 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Frode Vik Jensen

Partner

[email protected] | +47 995 95 000

 
 

Anne Jones

Partner

[email protected] | +47 400 20 228