Hvordan offentlig sektor kan stimulere til etterlevelse

Atferdsbasert utforming av politiske programmer i offentlig sektor

2018-12-14

Manglende etterlevelse i befolkningen kan koste det offentlige milliarder av kroner og hindre måloppnåelse. Les hvordan myndigheter kan bruke atferdsteori når de skal utarbeide programmer og med det oppnå bedre resultater.

Selv svært avanserte og godt planlagte politiske tiltak vil som oftest kreve samarbeid og innspill fra menneskene de er myntet på for at de skal bli vellykket. Etterlevelse er avgjørende for alt fra frivillig rapportering av skatt til ligningsmyndighetene til reduksjon i klimagassutslipp i miljødirektoratet, og for at beslutningstakerne skal oppnå sine politiske mål.

Her er noen eksempler på manglende etterlevelse og kostnadene forbundet med dem:

  • Skatt. I henhold til loven skal alle skattepliktige borgere med inntekt rapportere inn og betale den skatten de skylder. Skatteunndragelse − dvs. ulovlig, manglende betaling eller underbetaling av skatt − kostet USAs myndigheter 458 milliarder US-dollar i året i gjennomsnitt i perioden 2008−2010.3 Skattemyndighetene mener de bare vil kunne inndrive om lag 11 prosent av det manglende beløpet i denne perioden.
  • Miljøet. Feil kasting av resirkulerbart materiale har kostet mer enn 744 millioner US-dollar i staten Washington siden 2004.9 Byrevisjonen i San Diego fant ut at 76 prosent av det materialet som kastes i byen kan resirkuleres, og anslår at disse gjenvinnbare materialene kunne skaffet elektrisk kraft til 181.000 husholdninger i et år, eller spart 3,4 millioner fat olje.

De som lar være å følge reglene kan stå overfor både direkte og indirekte konsekvenser, blant annet bøter og til og med fengselsstraff. Likevel er det en stor andel av befolkningen som fortsatt lar være å følge lover og regler. Hvorfor er det slik?

Les rapporten Nudging Compliance in Governance, som du kan laste ned i sin helhet via skjemaet på denne siden.

 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Cecilia Flatum

Partner

[email protected] | +47 952 68 805