2017 Shared Services Survey

Fremtiden til fellestjenester

13. juni 2017

Siden 1999 har Deloitte gjennomført undersøkelser annenhvert år for å forstå hvordan organisasjoner med fellestjenester drar nytte av ledende praksis for å løse utfordringer og tilfredsstille kundenes behov.

Tidspunkt Torsdag 13. august 2015 kl. 18.00
Sted Restaurant FIAT Kongens Nytorv 18 , 1050 København K

Høydepunkter fra Deloittes «2017 Global Shared Services Survey»:

  • Sentre for fellestjenester (shared services centers, SSC) leverer større verdier for hvert år. I år melder 73 prosent av respondentene at produktiviteten til fellestjenester har økt med fem prosent eller mer, opp fra 70 prosent i 2015.
  • Økning for kunnskapsbaserte prosesser. Selv om transaksjonelle prosesser fortsetter å være mest utbredt i SSC-er, har bruken av mer avanserte, kunnskapsbaserte prosesser doblet eller, i enkelte tilfeller, triplet siden 2013.
  • Funksjonene fortsetter å ekspandere. Antallet SSC-er med flere enn tre funksjoner fortsetter å øke dramatisk, fra 20 prosent i 2013 til 31 prosent i 2015 og nå 53 prosent i 2017.
  • Robotene kommer. Robotmessig prosessautomatisering er en raskt fremvoksende teknologi som vil fundamentalt endre hvordan SSC-er drifter. Teknologien vil avlaste rutineoppgaver og muliggjøre avanserte kognitive applikasjoner som understøtter eller erstatter menneskelig dømmekraft i kunnskapsbaserte prosesser.
  • Nærhet har større betydning enn noensinne. Kostnader er førsteprioritet ved etablering eller flytting av SSC-er, men organisasjoner legger i økende grad vekt på nærhet til eksisterende virksomhet eller hovedkvarter.
  • «Lift and shift» er foretrukket tilnærming ved migrasjoner. De fleste organisasjoner går inn for økt hurtighet og lavere risiko når de flytter aktiviteter til SSC-er, fremfor å samtidig forsøke å standardisere prosesser og implementere nye systemer.
  • Global business fortsatt under vurdering for flere av selskapene som allerede har etablert SSC. Det er fremdeles et betydelig skifte mot en modell for «global business services» (GBS), ettersom 24 prosent vurderer å gjennomføre skiftet i løpet av de neste 5 årene.
 
Last ned rapporten via skjemaet på denne siden.
 

Last ned innholdet



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Har du spørsmål? Ta kontakt

Brit Tone Bergman

Director

[email protected] | +47 958 74 787

 
 

Eline Sandli Danbolt

Senior Consultant

[email protected] | +47 951 23 186