Hvordan forutse fremtiden i en digital verden

Crunch Time VI

2018-11-01

Den sjette delen av Crunch Time-serien er her. Denne gangen handler den om hvordan man kan komme fremtiden i forkjøpet.

Menneskets fascinasjon av fremtiden er en del av vår evolusjonære arv. De som kan forutse potensiell risiko har større sannsynlighet for å overleve enn de som ikke evner det. Dette gjelder også i næringslivet, der lederne som klarer å se potensielle hindringer og navigere forbi dem, skiller seg fra resten.

Dette er temaet i den sjette delen av Deloitte Crunch Time-serie. Crunch Time-rapportene ser på finansverdenen fra ulike innfallsvinkler, og analyserer trendene som endrer den. 

Crunch Time VI argumenterer for at virksomheter har ulik motivasjon for å forbedre sin innsikt og forståelse for fremtiden. For noen vil muligheten til å levere pålitelig informasjon til analytikere og markedet drive beslutninger. For andre vil det å forutse forbruksmønster sikre at man ikke produserer varer med lav etterspørsel. Flere kan også ønske innsikt for å forbedre kostnadsstyringen i virksomheten.

Tradisjonelt har utarbeidelse av forecast og prognoser vært en svært manuell prosess med datainnsamling, sammenligning, tolkning og manipulering av data. Med inntoget av ny teknologi, store analyseplattformer og maskinlæring, er mulighetene for å ruste seg for fremtiden bedre enn noensinne.

CFO-er sitter i en unik posisjon hva angår å utfordre måten virksomheter bruker tilgjengelig data på. En innovativ og datadreven tilnærming vil hjelpe til med å generere smartere innsikt om fremtiden for virksomheten.

Maskiner og mennesker – sammen om å se hva som er det neste
CFO-er vurderer kontinuerlig potensiell avkastning på ulike investeringer opp mot hverandre. Tre grunner til at stadig flere CFO-er prioriterer å investere i verktøy for algoritmer ved utarbeidelse av forecast er:

1) Konkurransefortrinn
Ledere som med presisjon kan predikere fremtiden, er bedre posisjonert for å identifisere og respondere på tidlige faresignal.

2) Nye forretningsmodeller
Virksomheters drift forandres oftere som et resultat av disruptiv konkurranse, der nyskapende konkurrenter gjør eksisterende forretningsmodell irrelevant. Historiske mønstre og trender som brukt ved tradisjonell forecasting blir mindre og mindre relevante.

3) Økt kompleksitet
Kompleksitet i det globale markedet og i verdikjeden, sammen med økt volatilitet, betyr at virksomheter bør utnytte mulighetene algoritmisk forecasting kan gi for å hjelpe til med å forstå nye realiteter før de blir en realitet.

Det er nå det skjer
Mange av virksomhetene Deloitte jobber med har begynt sin digitale reise ved å investere i cloud, in-memory computing og RPA (robotic process automation). Andre har utvidet ambisjonene og investert i avanserte analyseverktøy. Disse ønsker raskere og tryggere beslutningsgrunnlag, og det er her den de digitale investeringene ofte viser seg å være lønnsomme. Tradisjonelle tilnærminger kan ta for lang tid, koste for mye og generere for lite innsikt.

Les mer om den digitale reisen og algoritmisk forecasting i rapporten Crunch Time 6- Forecasting i en digital verden, som du kan laste ned via skjemaet på denne siden.

Crunch Time er en serie med rapporter fra Deloitte, som med ulike innfallsvinkler ser på hvilke trender som endrer finansverdenen. 

Les flere rapporter fra Crunch Time-serien her.

 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Oddvar Snipsøyr

Partner

[email protected] | +47 905 60 020