Rapportering i en digital verden

Crunch Time VII

2018-12-10

Om du hører ordet rapportering, tenker du kanskje på store regneark, tabeller, grafer og mange, lange fotnoter. Bak det hele står en hel hær med økonomer som har jobbet i ukesvis for å få alt til å gå opp. Bruker du for mye tid på rapportering? Det finnes en annen måte å gjøre det på.

Den syvende delen av artikkelserien Crunch Time – en serie som ser på finansverdenen fra ulike innfallsvinkler, og analyserer trendene som endrer den – handler om fremtidens rapportering.

Fremtidens rapportering
Hvordan vil virksomheter rapportere om fem år? Deloitte trekker frem tre karakteristikker vi mener vil endre måten det rapporteres på i fremtiden. Rapporteringen vil bli intelligent, interaktiv og gjøres i sanntid.

Intelligent rapportering: Kunstig intelligens (AI), i form av for eksempel maskinlæring, vil være med på å endre rapporteringen. Teknologien har potensial til både å frigjøre enormt mange timer med menneskelig jobb og forbedre brukeropplevelsen. Noen av de samme verktøyene som kan hjelpe virksomheter med å forutse fremtiden, som Crunch Time VI handlet om, kan benyttes innen rapportering.

Interaktiv rapportering: Fremfor å ha statisk data på et regneark, kan kundene bruke telefonen eller nettbrett for å navigere i informasjonen de trenger på den måten de vil. I tillegg kan chatboter fungere som effektive søkemotorer: Vil du se kundeutviklingen i Sør-Afrika? Spør en chatboten, og informasjonen er sekunder og et par klikk unna.

Rapportering i sanntid: Når alle aspektene rundt rapporteringsprosessen blir automatisert og strømlinjet, kan rapportering gjøres kontinuerlig og ses på i sanntid. Det er imidlertid noen barrierer som fortsatt finnes for å oppnå dette fullt ut, hvorav datakvaliteten er den største. I mellomtiden vil automatisering være et svært viktig steg å ta for å forenkle og forbedre rapporteringen. Nært all tid brukt på å godkjenne data, vil bli borte.

I sum vil disse stegene gjøre virksomheters rapportering mindre kostbar, mer effektiv, gi bredere innsikt og gjøre det enklere å bruke informasjonen til å ta beslutninger.

Last ned rapporten i sin helhet via skjemaet på denne siden. 


De andre delene av Crunch Time-serien finner du her: 

Crunch Time VI: Forutse fremtiden i en digital verden

Den sjette delen av Crunch Time-serien. handler den om hvordan man kan komme fremtiden i forkjøpet. Menneskets fascinasjon av fremtiden er en del av vår evolusjonære arv. De som kan forutse potensiell risiko har større sannsynlighet for å overleve enn de som ikke evner det. Dette gjelder også i næringslivet, der lederne som klarer å se potensielle hindringer og navigere forbi dem, skiller seg fra resten.

Les rapporten her.

Crunch Time V: Finans 2025 

«Finance 2025» presenterer utviklingen vi forventer å se i økonomifunksjonen i årene fremover, og kommer med åtte offensive spådommer. Tilgjengelige teknologier som cloud computing, robotics, analytics, kognitive teknologier og blockchain, legger grunnlag for en raskere, bedre og billigere økonomifunksjon.

Les rapporten her.

Crunch Time IV: Blokkjeder for Finans.

Denne rapporten gjør et dypdykk i hvordan blokkjeder endrer finansorganisasjoner i hele verden. Om man ikke har forstått hva blokkjeder egentlig er, eller om forståelsen stopper ved Bitcoin, så er det kanskje på tide med en gjennomgang av teknologiens bruksområder.

Les rapporten her.

Crunch Time III: CFO-ens guide til kognitiv teknologi

Kognitive teknologier som er implementert i andre deler av virksomheten inspirerer ofte økonomifunksjonen til å lære om muligheter, eksperimentere med løsninger, og finne ut av hvordan de kan brukes. Målet, som med alle andre teknologi-initiativer i økonomi, er å skape en mer effektiv, innsiktsfull og verdiskapende økonomifunksjon som har god kontroll. Allikevel mener under halvparten av CFO-er at deres økonomifunksjoner har god nok kunnskap om mulighetene som ny teknologi gir.

Les rapporten her.

Crunch Time II: CFOs talk off the recor about finance in a digital world

Les rapporten her.

Crunch Time I: Finance in a digital world 

Les rapporten her. 

 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Oddvar Snipsøyr

Partner

[email protected] | +47 905 60 020