Amazon vil forandre dagligvarebransjen

3. januar 2018

Å vente og se er ikke et alternativ: Amazons oppkjøp av amerikansk dagligvarekjede er en oppvekker for alle forhandlere.

I august 2017 gjennomførte Amazon et oppkjøp av den amerikanske dagligvarekjeden Whole Foods for 13,7 milliarder dollar. Dette burde være en oppvekker for alle forhandlere som har undervurdert betydningen av Amazons strategiske grep i fortiden. Det er på tide å innse fakta: Jeff Bezos har snudd detaljhandelen på hodet (igjen). Bedriftsledere må godta den nye konkurransemessige virkeligheten med en kombinert Amazon-Whole Foods-virksomhet og reagere med egne dristige og strategiske grep.

Dagligvarebransjen i Norge er på ingen måte unntatt fra teknologiske nyvinninger og omfattende endringer. Vil tradisjonelle, fysiske utsalgssteder i stadig større grad måtte vike for digitale løsninger? Vil alle forhandlere ende opp kun på nett? Hva betyr Amazons og tilsvarende aktørers ekspansjon til både fysiske butikker og nye kategorier innen detaljhandel for din bedrift, og hva bør dere gjøre for å bevare markedsandelen og merkevaren?

Les mer om dette i rapporten «The Amazon-Whole Foods Acquisition: Six Competitive Realities for Retailers».

 

Last ned innhold



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontaktperson

Anne Jones

Partner

[email protected] | +47 400 20 228