Hva blir de viktiste teknologiske trendene i 2019?

Tech trends 2019

2019-01-16

Hva slags innovasjon og trender ligger foran oss det neste tiåret? Selskaper som ønsker å se klart og ligge et skritt foran konkurrentene må jobbe metodisk for å fange opp nye muligheter og definere sine ambisjoner for framtiden.

Hvis vi ser tilbake på hva som preget overskriftene for ti år siden, blir vi minnet om at store deler av verden fortsatt var inne i en dyp økonomisk krise. I teknologisektoren kunngjorde Oracle at de ville kjøpe Sun Microsystems. Apple var i ferd med å lansere iPad, og en ekkel dataorm kalt stuxnet satte ny standard for alt som hadde med cybersikkerhet å gjøre.

Dessuten var det noen få engasjerte teknologientusiaster hos Deloitte consulting som gjorde seg klare til å lansere vår aller første rapport om teknologiske trender. Selv om denne første rapporten bare var en tredjedel så lang som senere utgaver om temaet, ga også denne uttrykk for den ærefrykten både vi og kundene våre følte i forhold til de teknologidrevne endringene som kom i en rasende fart, og den enorme effekten de hadde på næringslivet. Den første rapporten handlet om skyteknologi, cybersikkerhet, Tingenes Internett, mobilens stadig større innvirkning på næringslivet og brukerorientert design – alle tema som på det tidspunktet føltes både overveldende og fantastiske. Interessant nok blir mange av de tingene som virket så utrolige for ti år siden, nå sett på som grunnleggende.

I etterpåklokskapens lys kan vi se hvilken verdi disse nyskapningene hadde, men på det aktuelle tidspunktet virket dette mindre klart. Det er derfor bemerkelsesverdig hvor raskt organisasjoner på tvers av sektorer og regioner klarte å ta følgene av disse trendene og tilpasse seg de nye digitale rammebetingelsene.

Denne utviklingen fra usikkerhet til digital transformasjon danner også grunnlaget for vår siste rapport: "Teknologiske trender 2019" Det har vært en gjenganger i alle disse trendrapportene at endringene skjer i et økende, ofte svimlende tempo. For ti år siden kunne mange selskaper oppnå konkurransefortrinn gjennom å ta i bruk innovasjon og trender som allerede var underveis. I dag er denne typen reaktiv holdning ikke lenger nok. For å holde seg et skritt foran konkurrentene må man nå jobbe metodisk for å fange opp ny innovasjon og nye muligheter, finne ut av sine ambisjoner for framtiden, og finne mot til å satse utenfor dagens digitale grenser.

Så la oss rette blikket mot de neste ti år med de muligheter det kan by på. Og la oss underveis lære å leve med den ubehagelige følelsen av usikkerhet. Vær heller spent på hva som kan skje! For det du kjenner er faktisk følelsen av enorme og ufattelige muligheter. I dag, når alle selskaper er teknologiselskaper, og alle mennesker på en eller annen måte er teknologer, kan det neppe finnes et mer spennende eller beleilig tidspunkt å gjøre seg bemerket i din bedrift, din bransje, eller i en hel verden av muligheter som venter i vår digitale framtid.

Last ned hele rapporten i skjemaet til høyre.


 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hvilke av våre tjenester som kan interessere deg.

Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Andreas Brattlund Klein

Partner, leder for TMT Norge 

[email protected]