Global Mobile Consumer Survey - Nordic Cut 2018

En undersøkelse av nordiske mobilvaner

2018-10-24

Den årlige Global Mobile Consumer Survey har i år dykket ned i mobilatferden til ulike forbrukergrupper i de nordiske landene. Facebook-bruken øker mest blant 65-75-åringer; Unge mellom 18 og 24 år er bevisste sitt overforbruk, men er ikke bekymret deling av persondata; og Internet of Things er ikke lenger en fremtidsvisjon, men har gjort sin inntreden - og mest blant dem mellom 25 og 44 år.

Rapporten ser overordnet på mobilvaner og trender i Norden, men dykker også ned i ulike brukergrupper. Det er for eksempel de mellom 65 og 75 år som oftest leser brukervilkår (terms and conditions) før de aksepterer dem.

Facebook-bruken øker mest blant 65-75-åringer

  • 44 prosent av nordiske forbrukere mellom 65 og 75 år leser nyheter på mobilen daglig, mot 34 prosent av unge voksne (18-24).
  • 65 prosent har tilgang til Facebook, og er den aldersgruppen med størst økning siden 2017
  • 37 prosent leser brukervilkår før de aksepterer dem – dette er 15 prosent høyere enn snittet.
  • Samtidig oppgir hele 77 prosent av dem at de er bekymret for deling av sine personlig data med tredjeparter

Unge er bevisste sitt overforbruk av mobil, men ikke deling av persondata

  • 54 prosent av nordiske forbrukere mellom 18 og 24 år syns de bruker mobilen sin for mye
  • 71 prosent av dem bruker Facebook daglig, 67 prosent snapchat, og 63 prosent bruker «instant messaging»-apper.
  • De er også den aldersgruppen som oftest aksepterer brukervilkår uten å ha lest dem først (65 prosent)

Internt of Things er ikke lenger en fremtidsvisjon

  • Det er de mellom 35 og 44 år som leder an: Hele 84 prosent av alle nordiske mobilforbrukere i denne aldersgruppen eier minst én IoT-enhet, flere enn de andre aldersgruppene.
  • Bruken av alle enheter bortsett fra smarttelefonen synker. Nordiske forbrukere bruker smarttelefonen til nye oppgaver i huset, mens den stasjonære datamaskinen flytter ut.

Rapporten gir innsikt i forbrukeratferden til 5000 nordiske respondenter fra Danmark, Norge, Sverige og Finland, og det gjør den til den største undersøkelsen av sitt slag.

Last ned rapporten via skjemaet på denne siden.

 

Indsæt social sharing 1

Indsæt social sharing 2

Indsæt social sharing 3

Last ned



Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å enten melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (våre hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hva som interesserer deg av våre tjenester. Du kan når som helst deaktivere dette her.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontakt

Andreas Brattlund Klein

Partner

[email protected] | +47 934 01 400

 
 

Jon Olsen

TMT-ekspert - Monitor Deloitte

[email protected] | +47 952 68 738

 
 

Frode Vik Jensen

Partner

[email protected] | +47 995 95 000