Den digitale forbrukeren

3. januar 2018

Digitale omveltninger endrer forbrukerens kjøpsreise og skaper nye muligheter for forbruksvareselskaper.

I løpet av 2017 vokste den digitale innflytelsen på forbrukerkjøp av dagligvarer fra 33 til 51 prosent. Ifølge Deloittes undersøkelse «Grocery Digital Divide» gjennomsyrer digitale løsninger og vaner hele kundereisen, med påvirkning på bevisstgjøring, utvelgelse, kjøp og lojalitet:

  • Finner inspirasjon: 77 prosent av forbrukerne benytter digitale plattformer for å øke sin bevissthet om produkter
  • Utforsker og undersøker: 80 prosent av kundene har brukt en digital enhet for å lete etter eller undersøke dagligvarer
  • Kjøper og betaler: Forbrukere som omfavner digitale løsninger før og under handelen konverterer 9 prosent oftere enn de som ikke benytter digitale flater
  • Vurderer: 29 prosent av forbrukerne tester ut produkter basert på anbefalinger eller anmeldelser på nett

Til tross for den økte digitale påvirkningen på handel er det fremdeles et skille mellom forbrukernes foretrukne kjøpsreise og deres nåværende erfaringer. Dette gapet kan være et tegn på at virksomheter har et betydelig potensial for vekst ved å forbedre de digitale løsningene for kundene.

Les mer om dette i vår rapport som kan lastes ned via skjemaet på denne siden.


 

Last ned innhold



Du kan når som helst enkelt trekke tilbake samtykket du gav oss ved å enten melde deg av vårt nyhetsbrev via linkene du finner nederst i tilsendt mail, eller ved å sende oss en melding via vårt kontaktskjema.

Deloitte bruker opplysninger om din bruk av våre digitale kanaler (våre hjemmesider, nyhetsbrev, påmeldingsskjema m.m.) og seminardeltakelse for å få innsikt i hva som interesserer deg av våre tjenester. Du kan når som helst deaktivere dette her.

Utfyllende informasjon om hvordan Deloitte behandler personopplysninger finnes i vår personvernerklæring.

 

Kontaktperson

Anne Jones

Partner

annejones@deloitte.no | +47 400 20 228